Yogalärare som yrke / Yogalärarrummet

Jag ska inte behöva rättfärdiga min prissättning

För ett tag sedan kontaktade ett företag mig då de skulle ha kick-off i Gnesta där jag bor och letade yogalärare. Klassen skulle hållas 07.00 en onsdagsmorgon och de ville att jag tog med yogamattor för 13 deltagare.

Kunde jag hålla klassen undrade de, och frågade om mitt arvode.

Jag svarade att jag gärna höll klassen, kunde ta med mattor och berättade att mitt arvode var 5000 SEK ex moms.

Personen som kontaktat mig svarade att de hade en budget på 1500-2000 SEK och frågade om det gick att få till en lösning.

Jag skrev att det är vad jag tar för en återkommande klass, 5000 SEK är för enskild klass, meddelade att de fick gå vidare med en annan lärare önskade dem en trevlig kick off.
Det kom inget svar så släppte det.

Efter någon vecka ringer VD:n mig.

När han har presenterat sig säger han: ”min marknadsansvarige har varit i kontakt med dig angående att hålla klass på vår kick off men det blev inte bokat. Vad var det som inte gick att lösa?”

Jag: ”Mitt arvoder 5000:- för en klass och det var för mycket för er budget.”

VD:n: ” 5000:- för en klass. Vart är du baserad?”

Jag: ”Gnesta” (där klassen alltså ska hållas)

VD:n ”Vi vet lärare i Malmö som tar mindre. Vi kan sträcka oss till 3000:-”

Jag: säger inget

VD:n ”Vi förstår inte riktigt din prissättning, tycker inte att den är rimlig

Mitt svar: ”Ni behöver inte förstå den. Jag tar 5000:-”

VD:n ”okej” 

klick

Fräckheten och den totala bristen på respekt är helt ofattbar.
Menade han att jag skulle ta mindre betalt för att jag bodde i Gnesta?
Att det skulle göra min tjänst mindre värd?

De kontaktar mig och försöker sedan ”vara schyssta” och sträcka sig till en sänkning på 2000:- av mitt arvode. Och han presenterar det som att han gör mig en tjänst?

Det jag kunde ha svarat

När han sa att de inte riktigt förstod min prissättning skulle jag ha kunnat svara:

  • ”Det här är vad jag försörjer mig på. Och för att jag ska vara tillgänglig en onsdag 07.00 tar jag betalt för mina tjänster.”
  • ”Jag har 17 års erfarenhet av att leda grupper och kommer därför kunna ge er en trygg, lugn och samtidigt kul klass som stannar kvar i er resten av veckan, månaden och för en del längre än så.”
  • ”Jag har utbildat yogalärare sedan 2016, varit gästlärare på andras utbildningar och skrivit en bok om yoga. Det är en del av expertisen som ligger till grund för min prissättning.”
  • ”Jag har också gått flertalet utbildningar för egen del, och studerar för tillfället vidare vid universitet så det är inte bara erfarenhet, det är även att jag konstant uppdaterad min kunskap om det jag lär ut.”
  • ”Självklart ska vi kunna skapa ännu mer mervärde för er. Utöver den klassen kan ni också få ett paket med 1 meditation, 1 Yoga Nidra och klassen som videofil.”

Men det gjorde jag inte för hans överlägsna attityd lös igenom redan i början av samtalet.
Och för att jag är så trött på att behöva förklara eller rättfärdiga att jag tar betalt för mina tjänster. (Som det här företaget kontaktade mig om!)

Varken de, eller vi själva, tar oss på allvar

Vi (yogavärlden likväl som träningsvärlden) har ett attitydproblem.
Både från andra men också från oss själva.
Många ser det här som en hobby, som något kul vi gör vid sidan av ”det riktiga jobbet”, och tar därför inte oss eller vårt företagande på allvar.

Vi, som kollegium, bidrar till detta.
Genom att hålla gratis klasser, eller ta 100 kronor för en klass ”för jag älskar ju det jag gör”.
Eller genom att inte ta betalt när vi åker med på träningsresor ”för vi får ju en gratis semester”.
Genom att be om ursäkt eller om lov för att ta betalt för en tjänst som många faktiskt efterfrågar.

Hur det kan gå till

För ett tag sedan skrev en följare till mig på instagram, hen var inte yogalärare men hens företag hade en stående yogaklass och den läraren de hade ville nu öka sitt arvode från 1500:- per klass till 3000:-.
Personen som skrev till mig berättade att hens chef då hade sagt ”då byter vi, det finns säker någon billigare”. Personen som skrev till mig ville inte prisdumpa, ville att vi som yogalärare skulle få betalt, men kunde inte möta yogalärarens krav.
Hen kontaktade då mig (eftersom jag så ofta skriver om detta) för att få råd hur gå vidare.

DET ÄR SÅ jag önskar att det går till!
Det är helt okej om ni anser att min prissättning är för hög, jag förstår det och det är okej.
Det jag önskar är en dialog.
Det jag önskar är respekt för mitt företagande.

Jag ska inte behöva rättfärdiga min prissättning, och jag har slutat med det.

2 Comments

  • Hannas krypin
    12 december, 2022 at 11:35

    Jag håller med dig i ditt resonemang. Man måste veta sitt värde och inte gå med på vad som helst.

    Reply
    • Vevve Jäderlund
      22 december, 2022 at 14:34

      Precis så Hanna.
      Det är varken ekonomiskt hållbart för den enskilde företagaren, eller för branschen om vi sänker våra arvoden och inte tar rätt betalt

      Reply

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.